Audyt ergonomiczny – ocena stanowisk pracy
Praca w niewłaściwych warunkach, monotonia, przeciążenie układu ruchu oraz siedzący tryb życia dają objawy w postaci chorób zawodowych i przewlekłych dolegliwości bólowych. Tylko w 2022 roku liczba zwolnień lekarskich związanych z dolegliwościami układu ruchu była tak duża, że po raz pierwszy schorzenia te znalazły się na pierwszym miejscu najczęstszych przyczyn absencji chorobowej. Skutek? Firmy tracą dobrych specjalistów na tygodnie bądź nawet miesiące, z czym wiążą się straty finansowe przedsiębiorstwa. Nic zatem dziwnego, że gdy obecnie coraz więcej mówi się o zdrowiu w miejscu pracy, znaczenie ergonomii pracy wzrasta. Działania w kierunku poprawy warunków pracy i zapewnienia odpowiedniej ergonomii pracy warto rozpocząć od oceny stanowisk.
Ergonomia stanowiska pracy biurowej i fizycznej
Chcąc zadbać o ergonomię miejsca pracy, zapewniając pracownikom lepsze warunki pracy i samopoczucie, należy najpierw zrobić rozeznanie aktualnych warunków panujących w zakładzie. Dopiero mając wiedzę na temat tego, jak wygląda dostosowanie miejsc pracy w firmie do potrzeb pracowników i co należałoby poprawić, by zadbać o zdrowie zespołu, można podjąć konkretne działania naprawcze. Jest to tak zwana ergonomia korekcyjna. Organizacja pracy od zera zgodnie z zasadami ergonomii to z kolei ergonomia koncepcyjna. We wskazaniu, jak powinno wyglądać ergonomiczne środowisko pracy i na które punkty stanowisk pracy powinno się szczególnie zwrócić uwagę, pomaga audyt ergonomiczny.
Diagnoza ergonomii to ocena stanowiska pracy przez doświadczonego specjalistę w zakresie ergonomii i/lub fizjoterapii. Obejmuje wywiad z pracownikami i sprawdzenie organizacji stanowisk pracy, a także to, w jaki sposób pracownicy wykonują swoje obowiązki. Następnie specjalista ocenia ergonomię oraz to, jak zaprojektowane stanowiska wpływają na bezpieczeństwo pracowników. Na koniec specjalista opracowuje raport rekomendacji na temat tego, co w zakładzie należy poprawić, by zapewnić pracownikom ergonomiczne i bezpieczne stanowiska pracy.
Z pomocą specjalisty zewnętrznego zbadasz:
- ergonomię pracy przy komputerze (biurowej), w tym także ergonomię pracy zdalnej,
- ergonomię pracy na stanowiskach produkcyjnych (ergonomię pracy stojącej/fizycznej), szczególnie w przypadku stanowisk z wymuszoną pozycją ciała.
Konsultacje ze specjalistą i ocena warunków pracy pracowników możliwe są zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Natomiast sam audyt dostępny jest wyłącznie w formie stacjonarnej w firmie klienta.
Dlaczego warto przeprowadzić ocenę warunków pracy?
Zapewnienie pracownikom ergonomicznych stanowisk pracy to inwestycja zarówno w ich zdrowie, efektywność pracy i bezpieczeństwo, jak i lepszą kondycję finansową organizacji. Dlaczego warto zdecydować się na ergonomiczną analizę warunków pracy w firmie? Jakie korzyści przynosi przeprowadzenie audytu ergonomicznego?
WSKAZANIE OBSZARÓW DO POPRAWY
Audyt ergonomiczny w biurze i w hali produkcyjnej pozwoli wskazać na obszary wymagające doskonalenia i zapewnienia lepszej organizacji pracy.
RAPORT I DALSZE WSKAZÓWKI
Specjalista, przygotowując raport z analizy ergonomicznej organizacji miejsca pracy wskaże, w jaki sposób można poprawić warunki pracy pracowników i poda przykłady konkretnych działań, takich jak np. lepsze oświetlenie stanowisk pracy, zmniejszenie monotonii, zapewnienie odpowiednich warunków pracy.
ŚWIADOMOŚĆ ERGONOMICZNA
Diagnoza ergonomiczna pozwoli na podniesienie ergonomicznej świadomości pracowników i kadry zarządzającej.
EFEKTYWNOŚĆ PRACOWNIKÓW
Świadomość zagrożeń pozwoli na ukierunkowanie działań na rozwiązanie konkretnych problemów, co korzystnie wpłynie na efektywność pracowników i ich stan zdrowia.
MNIEJ ABSENCJI CHOROBOWYCH
Wdrożenie zaleceń specjalisty, który zbada ergonomię pomieszczeń i wykona przegląd ergonomiczny stanowisk w firmie, pozwoli ograniczyć negatywny wpływ stanowiska pracy na zdrowie zespołu z uwagi m.in. na nieprawidłową pozycję ciała, co przełoży się na mniejszą ilość zwolnień chorobowych oraz dolegliwości ze strony układu ruchu u pracowników i poprawę ich komfortu pracy.
WZROST WYDAJNOŚCI ORGANIZACJI
Efektem wdrożenia działań wskazanych przez specjalistę i zadbania o stan zdrowia pracowników i ergonomię pracy jest bardziej wydajna praca całej organizacji, a co za tym idzie, poprawa sytuacji finansowej.
ĆWICZENIA DOPASOWANE DO OBCIĄŻEŃ
Możliwość opracowania dopasowanych zestawów ćwiczeń do obciążeń występujących na poszczególnych stanowiskach – aktywność fizyczna jest jednym z lepszych narzędzi profilaktycznych w chorobach narządu ruchu i doskonale uzupełnia techniczne rozwiązania ergonomiczne.
Za
dni absencji chorobowej w 2022 roku odpowiedzialne były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej
Dla
pracowników to właśnie nieodpowiednie warunki pracy są przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia
Chcesz dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać audyt ergonomiczny w Twojej organizacji?
Skontaktuj się z naszym specjalistą. Przygotujemy dla Ciebie ofertę, w której przestawimy Ci możliwości odpowiadające Twoim potrzebom.
Ocena ergonomiczna stanowiska pracy, kompleksowe wsparcie i efektywne programy wellbeing
Planujesz działania zmierzające do poprawy stanu zdrowia pracowników i chcesz kompleksowo zadbać o ergonomiczne miejsce pracy? Ergonomiczna ocena stanowiska pracy biurowej i na stanowiskach produkcyjnych to dopiero początek. Jeżeli potrzebujesz szerszych działań w tym obszarze, pomocnych przy wdrożeniu zmian dla poprawy dobrostanu pracowników, możesz sięgnąć również po takie rozwiązania, jak:
- kampanie edukacyjne dla pracowników, przybliżające zalety ergonomicznego miejsca pracy,
- szkolenia i warsztaty na temat ergonomii w pracy i poza nią,
- konsultacje ergonomiczne - wsparcie w obszarze zaprojektowania miejsc pracy i poprawy bezpieczeństwa pracy,
- konsultacje z fizjoterapeutą, np. w postaci jednorazowego działania lub organizacji gabinetu fizjoterapeutycznego na terenie firmy.
Ergonomia stanowisk pracy w firmie – od czego rozpoczynamy współpracę?
Z doświadczenia wiemy, że każda organizacja ma własną specyfikę pracy i wyzwania dotyczące jej codziennego funkcjonowania. Rozpoczynając współpracę staramy się zatem jak najdokładniej zbadać potrzeby pracowników danej firmy i to, z jakimi problemami organizacja mierzy się aktualnie.
Podczas rozmowy ustalimy zakres działań w firmie, zależny przede wszystkim od tego, czym zajmuje się firma i jakie obciążenia mogą w związku z tym zagrażać pracownikom. Inne zagrożenia spotkamy bowiem na stanowisku pracy przy komputerze, a inne w pracy fizycznej. W związku z tym zmieniają się aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę. Podczas wywiadu z klientem musimy również ustalić, dla ilu stanowisk przeprowadzona zostanie diagnoza oraz jaki ma być jej zakres czy forma.
Po dokonaniu najważniejszych ustaleń, delegujemy dla firmy dedykowanego specjalistę ds. ergonomii, który zajmie się realizacją usługi.
Ocena i charakterystyka stanowiska pracy – ile kosztuje audyt ergonomiczny dla pracowników?
Koszt wykonania audytu, dzięki któremu specjalista sprawdzi warunki pracy pracowników i wskaże działania, dzięki którym firma zapewni pracownikom odpowiednią ergonomię pracy ustalany jest za każdym razem indywidualnie. Wpływ mają bowiem na niego takie kwestie, jak:
- wielkość zakładu pracy,
- liczba stanowisk pracy,
- typ pracy i zagrożenia występujące na danych stanowiskach,
- szacunkowa długość trwania audytu,
- forma przeprowadzenia audytu.
Co o współpracy z nami mówią klienci?
Przygotowując event, firma SQD Alliance wykazała się dużą kreatywnością i profesjonalizmem. Tematyka wydarzenia była spójna i dostosowana do potrzeb naszej firmy. Przygotowane czynności nie tylko podniosły świadomość kultury bezpieczeństwa, ale również wpłynęły korzystnie na integrację zespołu. W ramach wydarzenia odbyły się takie aktywności, jak gry decyzyjne, tory zadaniowe, instruktaże. Pozwoliły one w ciekawy, angażujący sposób przyswoić wiedzę i dobre praktyki z zakresu bezpieczeństwa pracy, zdrowia układu ruchu oraz ochrony środowiska w temacie segregacji odpadów.
*Usługa realizowana w ramach grupy partnerskiej z SQD Alliance.
Mając na uwadze staranność, wysoką jakość wykonywanych usług i bardzo dobrą organizację, a także doświadczenie, wysoko oceniamy współpracę z SQD Alliance Sp. z o. o. i polecamy tę firmę jako partnera godnego zaufania i świadczącego usługi na najwyższym poziomie.
*Usługa realizowana w ramach grupy partnerskiej z SQD Alliance.
Współpracując już wcześniej z SQD Alliance w obszarze ergonomii, szkoleń bhp i fizjoterapii, postanowiliśmy po raz kolejny powierzyć firmie realizację warsztatów dla pracowników. Specjaliści firmy bardzo dobrze poradzili sobie zarówno z dostosowaniem programu i czasu trwania szkoleń do wymogów dofinansowań unijnych, jak i z organizacją całego wydarzenia. Zadbano także o spełnienie wymagań unijnych dotyczących kwalifikacji trenera prowadzącego warsztaty.
*Usługa realizowana w ramach grupy partnerskiej z SQD Alliance.
Znaczenie ergonomii pracy, diagnoza ergonomiczna i doradztwo bhp – dowiedz się więcej
Zapewnienie pracownikom ergonomicznego i wygodnego stanowiska pracy to inwestycja nie tylko w ich zdrowie, ale również w bezpieczeństwo pracy. O to z kolei pracodawca ma obowiązek zadbać zgodnie z zapisami Kodeksu pracy. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania ergonomii w poprawie dobrostanu i bezpieczeństwa pracowników i efektywnych audytów ergonomicznych? Sprawdź artykuły przygotowane przez naszych ekspertów.
Zastanawiasz się, jak taki projekt mógłby wyglądać w Twojej firmie?
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, aby porozmawiać o szczegółach i poznać Twoje potrzeby.
Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest NMS-Novelty Medical Supply Sp. z o.o. z siedzibą w Pszczynie przy ulicy Stefana Batorego 17, 43-200 poczta Pszczyna, NIP: PL6381806423, REGON: 24302815400000, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000438742.
Wysyłając wiadomość, przekazują nam Państwo adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności dostępnej na tej stronie internetowej.
Wiadomość wysłana poprawnie